چگونگی راه اندازی نرم افزار Discourse در کلادینو

معرفی

Discourse یکی از بهترین سیستم‌های تحت وب جهت راه اندازی انجمن‌های اینترنتی است. این نرم افزار که به صورت رایگان و open source در اختیار همگان است، با داشتن پنل مدیریت بسیار کاربردی، راه اندازی و مدیریت فروم را بسیار آسان کرده است.
راه‌اندازی یک انجمن‌ کامل نیاز به صرف زمان زیاد و برنامه‌نویسی پیچده‌ای دارد. علاوه بر برنامه‌نویسی برای یک انجمن‌ حرفه‌ای نیاز به یک ظاهر حرفه‌ای نیز وجود دارد. بنابراین درصورت تمایل به راه‌اندازی یک انجمن‌ باید هزینه گزافی پرداخت کنید.
Discourse این امکان را به شما می دهد تا به سادگی یک انجمن‌ کاملا حرفه‌ای راه اندازی کنید. ویژگی‌های بی شمار و کم‌نظیر این نرم‌افزار در کنار متن باز و رایگان بودن آن باعث شده تا به یکی از مجبوب‌ترین انجمن‌ سازهای حال حاضر دنیا تبدیل شود.
از جمله ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
متن باز بودن
طراحی شده برای تمامی کنسول‌ها
پشتیبانی کامل از زبان فارسی
امکان بروزرسانی سریع
و این‌ها تنها بخش کوچکی از امکانات این نرم‌افزار قدرتمند است. برای دیدن امکانات فوق العاده این نرم‌افزار کافی است تا به آدرس زیر بروید.

Discourse

مرحله اول: ورود به کلادینو

واسه ساختن سرور زبیکس اول باید یک Vps نرم افزاری زبیکس بسازید. واسه اینکار مقاله‌ی چگونگی ساختن VPS در کلادینو رو بخونید.

توجه! واسه ساختن سرور زبیکس توی نرم‌افزارهای آماده ، زبیکس رو انتخاب کنید.

مرحله دوم: تنظیمات سرور Discourse

برای استفاده از سرور Discourse خودتون و ورود به پنل مدیریت Admin، مراحل زیر رو دنبال کنید.

  • با استفاده از آدرس IP و رمز عبوری که از طریق ایمیل برای شما ارسال شده به سرور خود SSH بزنید و وارد سرور شید ( توضیحات اتصال به سرور از طریق Putty و SSH Keys رو اینجا بخونید).
شکل 1

اطلاعات شامل موارد زیره:

1) آدرس ایمیل Admin سیستم Discourse:

شکل 2

2) آدرس دامنه‌ای که سیستم Discourse شما از طریق آن قابل دسترسی خواهد بود:

شکل 3

توجه داشته باشید که این قسمت نباید خالی بماند. اگر در حال حاضر دامنه‌ی رجیستر شده‌ ندارید می‌توانید آدرس IP سرور Discourse را نیز وارد کنید.

3) آدرس سرور SMTP برای ارسال ایمیل به کاربران:

شکل 4

4) شماره پورت سرور SMTP که بر روی آن در حالت listen قرار دارد:

شکل 5

 به صورت پیش فرض این پورت در سیستم Discourse عدد 587 است. اما اگر سرور SMTP شما بر روی پورت دیگری مانند پورت 25 در حالت listen قرار دارد، شماره پورت مذکور را در اینجا وارد کنید.

5) مشخصات کاربری که از طریق آن بتوان به سرور SMTP وارد شد (Login) و ایمیل ارسال کرد را در این قسمت وارد کنید.

شکل 6
شکل 7

 توجه داشته باشید که در قسمت نام کاربری حتما باید آدرس ایمیل کاربر را وارد کنید.

6) در پایان با نمایش اطلاعات زیر، تنظیمات سیستم Discourse شما کامل شده است و می‌توانید از طریق نام دامنه‌ای که وارد کرده‌اید به فروم خود دسترسی داشته باشید.

شکل 8

در این پیغام بیان می‌شود که با استفاده از آدرس ایمیل کاربری که برای Admin سیستم وارد کرده‌اید می‌توانید از طریق وب یک حساب کاربری ایجاد کنید و ادامه‌ی تنظیمات را از آنجا دنبال کنید.

مرحله سوم: نحوه ی ورود به پنل Admin

برای ورود به پنل ادمین ابتدا نیاز است تا حساب کاربری Admin را ایجاد و رجیستر کنید. به همین منظور دامنه‌ای که برای Discourse تعریف کرده‌اید و یا آدرس IP سرور خود را در یک مرورگر وارد کنید و وارد سیستم Discourse خود شوید.

شکل 9

با کلیک بر روی گزینه Sing Up حساب کاربری Admin را با همان آدرس ایمیلی که در بخش تنظیمات سرور وارد کرده‌اید، ایجاد کنید.

شکل 10

پس از وارد کردن مشخصات خواسته شده بر روی گزینه Create New Account کلیک کنید.

ایمیل فعال سازی حساب کاربری به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد.

بر روی لینکی که در ایمیل ارسال شده از طرف Discourse فرستاده شده است، کلیک کنید. حساب کاربری شما فعال خواهد شد و شما با چنین پیغامی روبرو خواهید شد:

شکل 13

با کلیک بر روی گزینه Click here to activate your account به صفحه‌ی تنظیمات سیستم Discourse خود منتقل می‌شوید. این بخش از 13 قسمت تشکیل شده است.

در بخش اول از شما خواسته می‌شود تا زبان پیش فرض سیستم Discourse خود را انتخاب کنید.

در بخش بعدی از شما خواسته می‌شود تا اسم فروم خود و یک خط کوتاه توضیح راجع به آن بنویسید.

شکل 15

در بخش بعدی که اسم آن Introduction است باید در حد یک پاراگراف مقدمه برای معرفی فروم و نحوه‌ی کارکرد و مطالب آن بنویسید.

شکل 16

در بخش بعدی که Access نام دارد می‌توانید انتخاب کنید که فروم شما Public و یا Private باشد. فروم Private به این صورت است که هر کسی می‌تواند با ساختن حساب کاربری به عضویت آن در بیاید ولی در نوع Public فروم، کاربران تنها با دعوت نامه‌ای که به آدرس ایمیلیشان ارسال خواهد شد می‌توانند به عضویت فروم دربیایند.

در بخش بعدی و قسمت Contact از شما اطلاعتی راجع به آدرس ایمیلی که در مواقع اضطراری احتیاج است تا با آن تماس بگیرد و آدرس صفحه‌ی “درباره‌ی ما” و اینکه پیام‌های کلی سیستم مانند پیام خوش‌آمد از طریق چه کاربری ارسال شود از شما درخواست می‌شود.

شکل 18

بخش بعد با نام Organization از شما اطلاعاتی مانند نام اختصاری و کامل و دامنه‌ی شرکت و یا سازمان تان را جهت وارد کردن آن‌ها در فرم‌های Privacy policy و Terms of Service درخواست می‌شود. اگر شرکت و یا سازمان ندارید نگران نباشید، بدون پر کردن این قسمت به بخش دیگر بروید.

شکل 19

در بخش بعدی با نام Theme شما می‌توانید از بین دو پوسته‌ی روشن و تاریک یکی را انتخاب کنید.

شکل 20

در بخش بعدی با نام Logos می‌توانید لوگوی خودتان را جایگزین لوگوی پیش فرض شرکت Discourse نمایید.

شکل 21

در بخش بعدی با نام Icons می‌توانید عکس آیکون پیش فرض سیستم را نیز تغییر دهید تا هم در وب سایت و هم در موبایل و تبلت با آیکون مورد نظر شما به نمایش دربیاید.

شکل 22

در بخش بعدی با نام Homepage می‌توانید ترتیب محتوایی را که فروم شما در صفحه‌ی اول خود نمایش می‌دهد را از بین دو گزینه‌ی “آخرین پست‌ها” و یا “دسته بندی‌ها” انتخاب کنید که پیشنهاد ما به شما انتخاب گزینه ی Last Topics و یا همان “آخرین پست‌ها” است.

شکل 23

در بخش بعدی با نام Emoji شما می‌توانید از بین گزینه‌های مختلف ایموجی‌های شرکت‌های مختلف، ایموجی مورد نظر خود را انتخاب کرده و یا بعد‌ها ایموجی مورد نظر خود را بسازید!

شکل 24

در بخش بعدی با نام Invite Staff می‌توانید افرادی را تحت عنوان پرسنل فروم دعوت کنید تا برای مدیریت فروم به شما کمک کنند.

شکل 25

و با کلیک بر روی گزینه‌ی Next مراحل تنظیم فروم شما به پایان خواهد رسید.

شکل 26

 توجه داشته باشید که تمامی اطلاعاتی که در این بخش‌ها وارد کرده‌اید بعدها از طریق پنل Admin سیستم قابل تغییر هستند.

و در آخر و پس از اتمام تمامی تنظیمات لازم شما می‌توانید از طریق دامنه و یا آدرس IP خود و با اضافه کردن /admin به صورت زیر به پنل Admin فروم خود دسترسی داشته باشید.

 URL: http://178.62.76.200/admin

پنل مدیریت فروم شما به صورت زیر است:

شکل 27